zaterdag 10 november 2012

Fusible Applique

Gisteravond naar Oldenzaal geweest voor een workshop Fusible applique. We waren met 6 dames voor wie deze manier van appliceren nieuw was.De workshop werd gegeven door Ans Lamers.
Ans had ons al wat foto's gestuurd zodat we thuis al konden bedenken wat we willen gaan maken.
3 dames hadden gekozen voor de klaproos met vlinder, 2 dames voor een ander plaatje en 1 bracht zelf een boek mee waar ze wat uit gaat maken.De vlinder wordt gemaakt met behulp van the applique pressing sheet.
Het patroon wordt in onderdelen overgebracht op vliesofix . Daarna worden de stukjes vliesofix op de stof gestreken en uitgeknipt. Door te puzzelen worden alle stukjes weer als één geheel op een ondergrond geplakt. Daarvoor kun je dan de pressing sheet gebruiken. Deze is goed doorzichtig dus als je er de begin tekening onderlegd kun je goed zien wat je doet.
De 2 dames die een grotere tekening hadden uitgezocht werken met organdy.Het werkt op de zelfde manier alleen moet dan de gehele achtergrond met een andere stof worden bewerkt.
De volgende keer wordt ons geleerd hoe de afbeelding met de naaimachine wordt vastgestikt.
Bij de verpakking van de pressing sheet zat ook nog een leuk voorbeeld. Daar ben ik vandaag maar eens mee aan de gang gegaan,  met dit als resultaat.
 
Aangezien mijn pressing sheet nog ingebruik is voor de vlinder die nog voor de klaproos moet komen heb ik dit engeltje op bakpapier van de Action geplakt. Ging ook prima!
Ik verheug me op de volgende workshop om ze te zien als het af is.
 
Groetjes Janny

12 opmerkingen:

  1. Prachtig die klaproos, dat gaat supermooi worden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een prachtige techniek Janny.
    Je engeltje is schattig geworden. Nu kun je het op een ondergrond van stof naaien?
    Succes ermee.

    gr.Heleni

    BeantwoordenVerwijderen